top of page

Vakgroepen Neerlandistiek e.m.

Openbaar·7 leden

Erasmusstudenten op bezoek in Keerbergen en Leuven

Voor de decembervergadering van de afdeling Keerbergen verwelkomden we ook 2 speciale gasten, Ema Ďurišová en Zoja Olšovská, Erasmusstudenten uit Bratislava. Ttijdens dit semester studeren ze in Gent en waren voor deze avond speciaal naar Rotselaar afgereisd.

Zoals alle deelnemers werden we op de literair-culinaire feestavond erwend met een lekkere feestmaaltijd doorspekt met volkse kerstverhalen rond kerst en Nieuwjaar. Als rasechte voordrachtskunstenaars vertelden Daan Holemans en Greet Jacobs over glazen kerstballen en waarom we die in een boom hangen, over kalkoen en waarom die met kerst op tafel komt, en over waarom alle kerstversieringen voor Driekoningen opgeborgen moeten zijn. En zoals verleden jaar kon er ook nu geen quiz ontbreken.

Voor Ema en Zoja was er nog een addendum. De dag nadien, op vrijdag, trokken ze met Jos en Greet Deflander op uitstap naar Leuven. Ze bezochten diverse campussen van de KULeuven: campus Heverlee, universiteitsbibliotheek, faculteitsgebouwen Letteren, Economie en pol en soc, en ook nog de Leuvense hoogtepunten als het stadhuis, de St-Pieterskerk, de Oude Markt en de Grote Markt, de St-Jozefskerk met het graf van pater Damiaan, de boom der smarten en het reuzestandbeeld van Lemaître. Alle vier hebben ze ervan genoten. En op die manier konden de studenten toch ook hun kennis van het Nederlands verder verfijnen en iets opsnuiven van onze cultuur.

Lees hier hun verslag als bedanking.

Op 30 november hadden we een van de interessantste dagen tijdens ons verblijf in Erasmus in België. Toen we een e-mail ontvingen met een uitnodiging voor een diner met ‘Orde van den Prince’ waren we blij verrast. Hoe hadden we dat verdiend? Een week van tevoren waren we de dagen al aan het aftellen voor deze dag, en we moeten zeggen dat het onze verwachtingen overtrof. Alles was voor ons geregeld. Een rit van het station naar het restaurant, een geweldig diner, aangenaam gezelschap, accommodatie bij geweldige gastheren, de volgende dag in Leuven... Maar ik loop op de zaken vooruit...

Het diner was niet zomaar een gewoon diner, het werd nog aangenamer gemaakt met korte gedichten die me eindelijk een kerstgevoel gaven! Toegegeven, we begreepen niet elk woord, maar wel de context, die snapten we, en dat is het belangrijkste!

Misschien val ik in herhaling, maar ik laat het me niet ontnemen. We willen nogmaals bedanken voor de geweldige kans om zoveel inspirerende mensen te ontmoeten, hun verhalen te leren kennen, ons Nederlands te oefenen en te verbeteren, converseren met native speakers is altijd een groot pluspunt. Maar dat was nog niet alles! De volgende dag stond ons een „sightseeingtour“ door de stad Leuven te wachten! En geen wandeltocht, maar met gids! Het is bewonderenswaardig hoeveel je kunt leren over de geschiedenis van één stad. Ik heb die dag zoveel interessante dingen geleerd, niet alleen over Leuven, maar ook over de geschiedenis in het algemeen. Dit betekent dat ik het volgend semester 3x makkelijker zal hebben dan mijn klasgenoten in de geschiedenisles!

We hebben alle belangrijke bezienswaardigheden van de stad gezien! De universiteitscampussen (de ene mooier dan de andere, moet ik toegeven), ook de universiteitsbibliotheek, het stadhuis (en natuurlijk hebben we die niet alleen gezien, maar ook veel geleerd over hun verleden), we hebben geluncht in een beeldschoone Italiaans restaurant, en we hebben gewoon een dag gehad waarvan we niet hadden kunnen dromen! Het is onbeschrijfelijk hoeveel ervaringen en belevenissen je kunt opdoen in minder dan twee dagen, dus ik wil nogmaals een grote DANKUWEL zeggen en we zijn ervan overtuigd dat we elkaar weer zullen zien. En als het niet in februari is, dan zeker ergens in de toekomst, of het in Bratislava, België of ergens anders in de wereld is!

PS: hier zijn een paar, voor mij de belangrijkste, foto's die me nog lang zullen bijblijven als een mooie herinnering aan deze fijne dagen!

Met vriendelijke groeten, Ema Ďurišová en Zoja Olšovská

10 weergaven

Mooi verslag en wat een hartelijk bedankje voor beide studenten. Afdeling Den Haag ontvangt komend jaar ook een student uit Oost-Europa die hier een half jaar studeert. Hopelijk wordt dat net zo'n geslaagde gebeurtenis.

logo OVDP jul2024 3.jpg

© 2025 Prince-Academie, een initiatief van de Orde van den Prince. 

De Orde van den Prince

een Vlaams-Nederlands genootschap voor taal en cultuur.

Orde van den Prince
Gounodstraat 2a / bus 31
B-2018 Antwerpen
T: +32 (0)3 257 05 55
E-mail:
info@ovdp.net 

Privacybeleid

bottom of page