Terugblik Taalcafé ELTE & ILIA 6.2a en 6.2b
Op maandag 11 en dinsdag 12 november waren er opnieuw Taalcafés ingepland, met samen iets meer dan 30 studenten. Op maandag waren naast de studenten van de ELTE universiteit in Boedapest ook twee studenten van de ILIA State University in Tbilisi (Georgië) aanwezig.
Als startthema lag de volgende vraag op tafel: 'wat zou je aan je gesprekspartner laten zien bij een bezoek aan je stad of dorp?'. Maar in veel kamers ging het gesprek al snel in totaal andere richtingen. Er werd gesproken over Sint-Maarten en Sinterklaas, en of die ook bekend zijn in Hongarije, over heel speciale studiekeuzes (zoals het Sanskriet), over tussentaal, over huisdieren en veeartsenijstudies en de relatie met het Nederlands als taal, etc.
Kortom, een interessante uitwisseling van culturen waarbij de studenten opnieuw hun taalkennis konden demonstreren.
En tegelijk ook een pluim aan de docenten. Want het viel bij de Princeleden op dat de studenten een heel mooie uitspraak hebben.
In de pauze werd er nog eens reclame gemaakt met de Linkedin-pagina van de Orde van den Prince,
https://www.linkedin.com/company/orde-van-den-prince. Daar tref je allerlei nieuws aan over de Taal en Cultuur in de Lage Landen. Linkedin kan ook voor studenten een belangrijk platform worden, ook in functie van latere tewerkstelling.
Hieronder nog de kamerverdeling en een groepsfoto voor beide Taalcafés. Helemaal onderaan kan iedereen een commentaar neerschrijven.
Kruip in je pen, waag je kans, schrijf een berichtje voor de bezoekers van het Taalcafé.
Tot ziens op volgende taalcafés, maandag 2 en dinsdag 3 december, telkens om 20u00. Inschrijven kan hier (Princeleden links, studenten rechts).
Taalcafé van maandag 11 november (klik op het beeld om uit te zoomen)
Taalcafé van dinsdag 12 november (klik op het beeld om uit te zoomen)
Mooi thema, zeker omdat ik Hongarije reeds verschillende keer bezocht. Ik was onder de indruk van de taalkennis Nederlands van Adam die, als 2de jaars, naast Japans (als hoofdvak) Nederlands als bijvak studeert. Met Nicole ging de conversatie héél vlot Zij groeide op in Nederland en verhuisde omstreeks haar 12e naar Hongarije. Haar moeder is Hongaarse.
Ik heb weer wat bijgeleerd over Hongarije 😊