Babbelbox ELTE 4.2 - 24 okt. 2023

Voor deze tweede taaloefensessie van dit semester met studenten van de ELTE universiteit in Boedapest is er een gespreksonderwerp aangegeven, maar dit is louter als hulp om het gesprek op gang te brengen. Belangrijk is dat de studenten praten, ook al gaat het gesprek in een andere richting.
Het voorgestelde thema is milieu en tolerantie.
Hierbij rijst de vraag of de huidige generatie wel voldoende tolerant of verdraagzaam is ten opzichte van de natuur, onze gezamelijke thuis, 'moeder aarde' en ten opzichte van de armere landen waar de impact van de klimaatverandering en de opwarming van de aarde de grootste impact hebben?

We beseffen wel dat we de natuurlijke grondstoffen van onze aarde opgebruiken, maar beseffen we ook alle consequenties van het negeren van de gevolgen van vervuiling op ons klimaat en ons milieu?
David Van Reybrouck, de auteur van ‘Congo’ en ‘Revolusi’, heeft onlangs een boek uitgegeven ‘Kolonisatie van de toekomst’. Hij stelt dat de jongere generatie opgezadeld zal worden met de milieuproblemen en de gevolgen van de klimaatverandering die deze generatie veroorzaakt heeft. Hij stelt ook dat de armere landen in de wereld de grootste impact zullen voelen en dus voor een tweede keer gekoloniseerd zullen worden door de rijke landen. https://www.davidvanreybrouck.be/?q=nl/content/de-kolonisatie-van-de-toekomst
Een mooie synthese van het boek vind je hier: https://www.standaarduitgeverij.be/david-van-reybrouck-richt-zich-op-de-toekomst-in-de-kolonisatie-van-de-toekomst/
Mogelijke gesprekspunten:
Merk je zelf de klimaatverandering? Hoe ervaar je de impact ervan voor jezelf of je omgeving?
Welke landen zullen de grootste slachtoffers zijn van de milieu- en klimaatproblemen?
Kan men inderdaad spreken van kolonisatie wanneer we het hebben over de gevolgen van milieuverontreiniging en klimaatverandering?
Hoe moet het beter: via spontane initiatieven van burgers of door een aangepast beleid (wetten en sancties) of door beide?
Zijn jonge mensen alerter voor deze problemen dan de oudere generatie, of juist niet?
Wie moet het beleid maken: landen individueel? op Europees niveau? op wereldniveau?
Wat kunnen we zelf doen als individu?
Kort verslag:

Hier de groepsfoto van onze sessie en de kamerverdelingen (klik op de foto voor een vergroting)
Uiteindelijk waren 25 studenten en 27 Princeleden aanwezig . Op een paar haperingen ging alles technisch behoorlijk vlot. Ik begreep uit de opmerkingen tijdens de pauze en op het einde dat de gesprekken goed verlopen zijn. Opnieuw werd er enthousiast gereageerd over het niveau van taalbeheersing van de studenten. Daarbij viel het op dat sommige studenten nog maar één jaar met Nederlands bezig zijn en daarnaast nog een andere taal aanleren, zelfs Koreaans! In ieder geval proficiat aan alle studenten. En bedankt aan de Princeleden om een uurtje vrij te maken.
Volgende sessie is voorzien op 14 november, maar om de groep wat hanteerbaarder te maken voor de zoom-regie, zullen we de groep opsplitsen in 2 sessies: maandag 13 en dinsdag 14 november, telkens om 20u00.
Onderaan deze post is er ruimte voor opmerkingen, commentaren of suggesties, zowel van Princeleden (moedertaalsprekers) als van studenten.
'Kruip in je pen' en laat je boodschap horen!
Jan Van Daele, zoom-regisseur
Beste Princeleden, dank jullie wel voor jullie steun. Deze sessies zijn voor onze studenten heel waardevol. Dank Jan, voor de organisatie. Ik heb even kunnen meekijken afgelopen week en zag dat het helemaal nog niet zo makkelijk is. Ook erg leuk om de commentaren onder te lezen! Met hartelijke groeten, Martine (taaldocent ELTE)