Babbelbox Tbilisi 3.2 - 8 mei 2023
Voor de babbelbox van 8 mei 2023 met studenten uit Tbilisi (Georgië) is het thema 'cultuurverschillen tussen Georgië en de Lage Landen'. Hieronder kunnen alle deelnemers opmerkingen of reacties kwijt.

Om het thema in te leiden verwijs ik graag naar een interessant weetje: tussen 2004 en 2013 was Michail Saakasjvili de president van Georgië. Hij is gehuwd met de Nederlandse Sandra Roelofs uit Terneuzen. In een aantal blogs en interviews schreef ze over wat het is om als Nederlandse in Georgië te leven. Ik citeer hier enkele passage uit het artikel:
"Afkomstig uit Terneuzen heb ik me in mijn jonge jaren altijd een Zeeuws-Vlaamse gevoeld. Maar Georgië is nu al jaren mijn thuishaven. Ik breng graag mijn Nederlandse kijk op dingen hier in. Beide volken hebben hun eigen sterke eigenschappen. Georgiërs zijn enorm gastvrij en kunnen goed improviseren. Nederlanders zijn resultaatgericht, weten wat solidariteit en polderen is. Die laatste eigenschap -compromissen kunnen sluiten- wens ik sommige Georgiërs wel eens toe.
Zij leven met hun bourgondisch-romantische inslag meer bij de dag. Sparen zit hen bijvoorbeeld niet in het bloed. Ik zeg hier altijd bij projecten: Reserveer alsjeblieft ook geld voor onderhoud, neem afschrijvingstermijnen in je calculaties op. Anders kun je over een paar jaar opnieuw beginnen. Of ik zeg tegen individuen: Koop liever geen dure auto als thuis de elektrische bedrading nog vernieuwd moet worden. Zo combineer ik steeds het beste van twee werelden."
Misschien zijn dit goede startpunten voor het gesprek in de babbelbox?
Bedankt voor deze boeiende babbelbox!