Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder voor "Young Adults"
Om jongeren te inspireren en leestips te geven, heeft het Literatuurmuseum een nieuw online platform gelanceerd: de Boekenvinder. Daarmee vinden ze in een paar clicks Young Adult-boeken die aansluiten bij hun belevingswereld, leesniveau en interesses.
Het genre Young Adult-boeken is breed, divers, hoogwaardig van kwaliteit en groeit hard. Het zijn boeken die speciaal voor jongeren zijn geschreven, vaak makkelijk leesbaar zijn, gekenmerkt worden door direct taalgebruik en voor de doelgroep herkenbare thema’s en personages bevatten.
Met de Boekenvinder – onderdeel van Literatuurmuseum.nl – krijgen jongeren, docenten en andere geïnteresseerden, op elk gewenst moment een passend leesadvies. Dat gebeurt op een aansprekende manier: op het platform beantwoord je vragen op een Tinder-achtige manier, door te swipen, en de resultaten worden gepresenteerd in een omgeving die doet denken aan bekende streamingsdiensten als Netflix. Op een speelse manier vinden de bezoekers eenvoudig hun weg in een database van circa 200.000 boeken. Van een waardeoordeel is geen sprake, er wordt een selectie gemaakt uit het brede aanbod binnen dit genre.
Al ben ik met mijn 73 jaren geen young adult meer, toch heb ik dit platform maar eens uitgeprobeerd. Je kunt ook 20+ als leeftijd aanklikken! Van de circa twintig boeken die werden geadviseerd, had ik er zeven met veel genoegen al gelezen. Die andere dertien zet ik nu natuurlijk op mijn leeslijst. Ook voor ouderen is dit een heel nuttige website.