"Best practices" voor gebruik van de website

Met deze post wil ik “best practices” uitwisselen bij het gebruik van de Prince-Acedemie website:
Gebruik je Internet Explorer als internet browser in een Windows omgeving, dan raad ik aan om over te schakelen op Google Chrome of Mozilla Firefox. Beiden zijn gratis en gemakkelijk installeerbaar. Zeker op Windows 10 zal je zien dat het surfen sneller gaat, niet alleen voor onze site, maar ook in het algemeen.
Soms kan een pagina traag opladen, zeker bij een eerste bezoek. Dat kan gedeeltelijk ook liggen aan een oudere, trage PC. Als je regelmatig op de website komt, zou het in principe de volgende keren sneller moeten gaan omdat je webbrowser een aantal zaken onthoudt via de cookies en dus niet meer moet opladen, tenzij je die cookies via de pricay-instellingen geweigerd hebt.
De meeste pagina’s zijn exclusief voor leden. Als je daarop klikt, wordt je gevraagd in te loggen, met je e-mailadres en paswoord. Heb je je paswoord vergeten, dan kan je een nieuw paswoord aanvragen. Normaal zal de webbrowser je logingegevens onthouden, voor zover je die optie toestaat. Dan zal je de volgende keer automatisch kunnen doorklikken zonder nog een paswoord te moeten intikken.
Regelmatig worden vanuit de website e-mails uitgestuurd. Controleer zeker af en toe je spambox. Als dat gebeurt, kan je zogenaamde verdachte mails als veilig aanvinken en zo zouden ze volgende keer direct in je normale mailbox moeten terechtkomen.
De P-A website heeft ook een “ledenforum”. Daar vind je allerlei berichten van en door de deelnemers. Het verschil met de nieuwsblog zit in 2 aspecten: op de nieuwsblog komt alle 'officiële" nieuws van de Prince-Academie. De redactie hiervan wordt verzorgd door een aangestelde blogschrijvers. Het ledenforum staat open voor allerlei andere interessante informatie en kan door alle Prince-Academie deelnemers aangebracht worden. Vandaag zijn een zestal rubrieken of categorieën gedefinieerd. Iedere geregistreerde deelnemers kan zelf een boodschap posten. Dat kan de melding zijn voor een interessant evenement dat je wil aanbevelen naar de andere leden toe, het kan een boek zijn dat je las en wil aanraden aan je vrienden, het kan een verslag zijn van een vergadering, of een vraag om informatie. Moeilijk is het niet echt, en je kan nadien nog altijd wissen als je je niet zeker voelt.
Om te weten of er nieuwe informatie gepubliceerd is in nieuwsblog en ledenforum, moet je de personen en/of rubrieken “volgen”. Dan word je via een klein mailtje verwittigd dat er iets nieuws is verschenen. Daarom: ga regelmatige een kijkje nemen in het Ledenforum en vink de namen en/of rubrieken aan die je wil volgen.
Bovenaan rechts, naast je naam, is een menu beschikbar met jouw eigen persoonlijke pagina's. Je kan er je accountgegevens nakijken, je profiel bekijken en eventueel aanpassen, je kan zien wie je volgers zijn en wie of wat je zelf volgt, voor welke evenementen je ingeschreven bent, etc.
Zowel bij de berichten van de nieuwsblog als bij die van het ledenforum kan eenieder reageren door onderaan het bericht een opmerking toe te voegen of, bij wijze van appreciatie, een hartje aan te vinken. Wat je dan toevoegt, is voor iedereen zichtbaar en kan de aanzet zijn voor een minidebat.
Een interactieve website dus, waar iedereen kan bijdragen. Welkom in de 21ste eeuw!