Terugblik Taalcafé Olomouc 1.1 - 25 en 26 februari 2025

Op dinsdag 25 en woensdag 26 februari vonden de eerste Taalcafés van dit semester plaats met studenten van de Palacky universiteit van Olomouc, Tsjechië. Verdeeld over 2 sessies namen 18 studenten deel, een mengeling van eerste-, tweede- en derdejaars. Voor Olomouc was dit de eerste keer, een test dus. Onderaan vind je de kamerlijsten.
Wie iets meer wil weten over de vakgroep Neerlandistiek aan de Palacky universiteit in Olomouc kan hieronder de presentatie downloaden die Prof. dr. Wilken Engelbrecht (hoofd vakgroep), Kateřina Křížová (plaatsvervangend hoofd) en Jan Fabry (Vlaams lector en stagecoördinator) gaven tijdens een afdelingsvergadering van Schelde-Leie op 12 november 2024.
Na de eerste sessie al kregen we via de docent Jan Fabry de terugkoppeling dat de studenten enthousiast waren over deze formule en nog meer taalcafés willen bijwonen. We zullen dus nog bijkomende ontmoetingen met de studenten van Olomouc inplannen.
Voor dit gesprek was het onderwerp eenvoudig: algemene kennismaking, wat in veel kamers resulteerde in interessante uitwisselingen over herkomst, woonplaats, ambities, talen, studies, boeken, ... Voor de eerstejaars was het een spannend moment, want konden ze zich wel voldoende verstaanbaar maken, gezien hun beperktere taalbeheersing? Princelid Eliane Boileau kon haar vroegere ervaring als NT2-taaldocent handig inzetten door via de 'chat' bepaalde woorden uit te typen en zo beter uit te leggen. Ze heeft ervaring met het aanleren van taal via taalhandelingen, een pragmatische aanpak waarbij je korte zinnen aangeboden krijgt die passen bij een zeer praktische situatie. Volgende keer brengt ze ook plaatjes mee om nog intensiever te kunnen oefenen.
Verder willen wij studenten en Princeleden herinneren aan het Linkedin-kanaal van de Orde van den Prince.
Op dit informatiekanaal verschijnen dagelijks interessant nieuws over Nederlandse taal en cultuur van de Lage Landen. Als je dit kanaal volgt, heb je een goed overzicht van wat er gebeurt in onze contreien.
Terloops willen we ook meegeven dat dit sociaal medium zeer belangrijk is voor jobaanbiedingen en rekruteringen, zowel in de bedrijfswereld als in instellingen. Met een gericht CV kan je jezelf ook goed in de arbeidsmarkt profileren.
Frank Lafort, Princelid uit afdeling Hulst (NL), is onze Linkedin-redacteur. Hij zou het ook heel leuk vinden als de studenten ook zouden participeren en reageren. Het is leerzaam en de interacties leveren altijd nieuwe contacten op. Daarom:
maak Linkedin-account aan
volg ons Linkedin-kanaal
reageer op berichten.
Princeleden en studenten kunnen ook hier onderaan op deze post reageren. Misschien eens proberen?
Beste groeten en bedankt om mee te doen,
Jan en Johan

Ik vind 20 minuten een goede timing voor een gesprek, zowel voor de studenten als voor sommigen van ons. Na een lange werkdag is het niet altijd evident om nog zeer geconcentreerd gedurende een langere periode te investeren in de versterking van de taalvaardigheid van niet-Nederlandstalige studenten. Je kunt bovendien maar de pech hebben om een eerder introverte student als gesprekspartner te hebben. Dit laatste heb ik trouwens al 2 keer ervaren: het was "trekken en sleuren" om de student iets te laten zeggen. Velen van ons onderschatten bovendien de grote generatiekloof.
Ik geef nog graag mee dat ik met mijn Brusselse team dagelijks taalcoachingsgesprekken heb met studenten die thuis geen Nederlands spreken. Wij trekken per gesprek gewoonlijk 20 minuten uit maar gebruiken daarbij als basis altijd een 'schrijfproduct' van een student.