top of page

Taalcafé

Openbaar·37 leden

Babbelbox ELTE 4.3 - 13 en 14 nov. 2023

Bij de derde sessie van dit najaar voor de studenten Neerlandistiek van de ELTE universiteit was gekozen voor het thema Vluchtelingen en tolerantie: immigratie, een fenomeen van alle tijden?

• Heeft niet iedereen familie in het buitenland?

• Waar komt mijn familie vandaan?

• Misschien wil ik ook wel emigreren naar een ander land?

Deze sessie was verdeeld over 2 dagen om de groep wat te spreiden.

Op maandagavond waren 10 studenten aangemeld en evenveel Princeleden. Hieronder de groepsfoto en kamerverdelingen (klik op de foto voor een vergroting)

En op de dinsdagavond was de opkomst nog groter: 21 studenten en 16 Princeleden. hier de groepsfoto.

Er waren deze keer ook enkele nieuwe gezichten bij de Princeleden. Hopelijk vonden ze het leerrijk en aangenaam. De studenten leken er alvast zin in te hebben. Opnieuw was de verwondering bij de Princeleden groot over het niveau van taalbeheersing van de studenten, zelfs voor tweedejaars. Tijdens de pauze en aan het eind getuigden deelnemers over hun gesprekken: over de vaststelling dat ze wederzijds in 'multinationale' families leven of opgegroeid zijn, over Europa en de band tussen West- en Midden-Europa. Grenzen zijn relatief en uiteindelijk delen we heel wat geschiedenis.

In dat kader werd het boek van Caroline de Gruyter vermeld 'Beter wordt het niet. Een reis door het Habsburgse Rijk en de Europese Unie'. Dat boek is onlangs vertaald in het Hongaars: Nem lesz jobb (Utazás a Habsburg Birodalomban és az Európai Unióban). Hier een Hongaars krantenartikel over haar boek.

Zeker een aanrader. Maar liever dan het boek in het Hongaars te lezen, waarom niet eerst de video-opname van haar lezing voor de Prince-Academie (her-)bekijken en misschien dan haar boek in het Nederlands lezen?

https://www.academie.ovdp.net/post/terugblik-op-de-tweede-lezing-met-caroline-de-gruyter-7-april-2022

Reacties of opmerkingen over deze sessie zijn altijd welkom.

En je kan nu al inschrijven voor de vierde en laatste sessie van dit semester, op maandag 4 dec.: https://www.academie.ovdp.net/taaloefen-babbelbox

Tenslotte wil ik nog het volgende Prince-Academie debat over diplomatie aanbevelen (zeker ook voor de studenten!). Deze keer gaat het over Europese diplomatie met volgende topgasten: Wepke Kingma, Nederlands ex-diplomaat o.a. bij de EU in Brussel en als ambassadeur in Berlijn, Thomas Lambert, Belgisch ambassadeur in Luxemburg en o.a. belast met de voorbereiding van het Europees Voorzitterschap, en als moderator Jaap de Zwaan, oud-diplomaat en Prof. Em. Europees Recht.

Inschrijven kan via deze link: https://www.academie.ovdp.net/lezingen/europese-diplomatie

Tot bij een volgende gelegenheid.

Jan

47 weergaven

Het was mijn eerste deelname aan een babbelbox maar zeker niet mijn laatste. Het waren interessante conversaties met gemotiveerde studenten (3de jaars) die heel vlot Nederlands praatten.

Hartelijk dank Jan voor de prima organisatie van dit alles.

Over

Een plek waar informatie voor Nederlandsleerders gedeeld kan...

logo OVDP jul2024 3.jpg

© 2025 Prince-Academie, een initiatief van de Orde van den Prince. 

De Orde van den Prince

een Vlaams-Nederlands genootschap voor taal en cultuur.

Orde van den Prince
Gounodstraat 2a / bus 31
B-2018 Antwerpen
T: +32 (0)3 257 05 55
E-mail:
info@ovdp.net 

Privacybeleid

bottom of page