Onderzoek naar effectief leesonderwijs
Deze week lanceerden onderzoekers van de Universiteit Antwerpen een onderzoeksrapport waarin geprobeerd wordt antwoord te geven op de vragen: Wat zijn de kenmerken van effectief leesonderwijs in het basis- en secundair onderwijs? Welke factoren hebben er invloed op?
Het rapport behandelt alle essentiële aspecten van leren lezen, in alle niveaus van het leerplichtonderwijs. Voorvoorbereidende leesvaardigheden, technisch lezen (vlot en vloeiend lezen), leesbegrip, algemene leesvaardigheid leesmotivatie wijzen de auteurs variabelen aan die met deze vaardigheden samenhangen en geven ze inzicht in de effectiviteit van interventies en trainingen.
Het rapport behandelt verschillende types leerlingen: leerlingen met (een risico op) lees- en/of spellingmoeilijkheden, leerlingen met een andere thuistaal die de onderwijstaal leren, leerlingen met andere neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, leerlingen met een fysieke beperking, en leerlingen met een niet-aangeboren hersenletsel.
De auteurs hopen dat het leesonderwijs in Nederland en Vlaanderen van de inzichten uit dit rapport kan profiteren. Het rapport is te lezen op
https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/les-in-lezen/umbrella-review/